SAJA2: tidak dapat ping entry ke Facebook groups dan fanpage? ini solution paling baik setakat ini.

Warrrgghh! timmy!

Mahu tahu kenapa aku rage tahap timmy southpark ni? Sebab tidak dapat ping entry ke group blogger di fb. This is serious. Mahu cakap button send fb rosak tidak pula, beribu blogger lain dengan slamba Eric Cartman pulang rumah ping entry di FB tuh.

"we encountered following error sending this message" bila dah tekan send pada button tersebut.

Aku tidak tahu kenapa, dan sudah puas tanya pakcik google. Daripada try and error yang aku buat, aku dapati masalah ini berpunca daripada verification word facebook. Yalah, mungkin aku banyak kali ping entry di facebook, fb ingat aku ni robot (bot) apa boleh buat, new update aku buat dekat 4-6 entries 1 hari. haha


Mahu buang word verification ni pun satu, aku tidak tahu dan dah google juga, masih belum jumpa jawapan yang memuaskan untuk remove benda ni. Atau ada benda lain yang menyebabkan aku tidak dapat ping blog? mark as spam? no, aku sudah tidak lakukan sebarang spam ok.

Tapi akhirnya aku jumpa satu penyelesaian yang dapat menyelamatkan blog aku daripada mati di bawah tempurung. haha. Penyelesaianya ialah menggunakan firefox addon (firefox wins!). Sila download addon yang bernama Addthis ini dan install. Lepas install, anda akan nampak tambahan toolbars di browser anda seperti dibawah ini


Untuk menggunakan Addon ini, anda cuma buka page yang ingin anda ping ke FB group atau Fan page. Kemudian tekan button 'fb', ia akan membuka 1 new windows seperti dibawah.


See? seperti button share yang dipasang pada blogger kan? hanya klik pada bahagian kotak merah tersebut untuk ping ketempat yang anda mahu. done!

Walaupun tidak dapat ping entry ke banyak tempat dalam satu masa, sekurang-kurangnya ia dapat menyelamatkan blog aku buat masa ini sebelum aku cari jalan penyelesaian yang lain. Actually, tanpa benda ini, aku punya blog memang lumpuh habis untuk ping entry ke fb groups, ping secara manual pun tidak boleh :( sudah lah blog siput dan terpencil. haha

Apa pun, sesiapa ada masalah yang sama, sila kongsi di sini dan kepada yang tahu untuk menyelesaikan problem ini, amat dialu-alukan! :D

sekian.

p/s: biar warung beroperasi seperti biasa (trafik rendah atau tinggi) asal pelanggan (reader) kenyang dan puas hati dengan lauk (entry) yang disajikan.

Posted by dari tadi On 12/26/2011 11:47:00 PM4 komen
Reactions:
Tiba2 Hot Tips: Bagaimana memberi hadiah unik untuk orang tersayang
Blog Widget by LinkWithin

4 comments:

  1. haha.dah lama sangat aku hadapi masalah yg sama tak boleh ping blog. sedih giler doee..waaaaa :'( alhamdulllah nasib baik dpt selamatkan blog jugak.hikhik.aku pun update byk dlm shari.hihi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. baguslah dah dpt ping..dulu masalah ni mmg menyusahkn btul, tapi skg da ok. mungkin sebab dah tukar template blog kpd yg baru dan lbih mesra seo:)

      Delete